La setmana passada els alumnes de P3, P4 i P5 van engegar una activitat de carrer dedicada al llenguatge plàstic: el rural/urban sketching. Teníem moltes ganes de traslladar una activitat d’expressió artística a l’exterior. Els ulls àvids de coneixement i descobertes també han d’aturar-se a mirar, a badar, a observar allò que tenen a prop, però que mai ha estat prou important perquè els hagi cridat l’atenció. Línies corbes, rectes, curtes, llargues i una rica paleta de colors formen els espais coneguts, però que ara, amb temps, els tocarem i els percebrem amb més atenció, perquè els haurem de traslladar al paper.
La classe del Sol, dimecres a la tarda i amb un sol que acompanyava, va anar cap a la plaça, cistells, amb el material necessari, en mà. L’objectiu era escollir un dels elements de joc i dibuixar-lo a llapis. De seguida es van repartir i van asseure’s per fer la seva primera obra d’art de carrer. Saber organitzar el suport, traçar les línies, quadrar les dimensions d’un objecte tan gran perquè càpiga en un espai limitat no és fàcil. Tots els nens i nenes de P5 van fer unes produccions riques i, amb acompanyament, van millorar-les encara més. De vegades, cal que els adults els plantegem reptes o que els afinem la mirada, per aconseguir que mica en mica adquireixin unes estratègies pròpies per analitzar i per saber sentir el món. Va ser un genial primer dia i ja estan esperant el següent.
Divendres a la tarda, la classe de l’Arc de Sant Martí va anar a fer un passeig cap a la rambla de prop de la vinya que acostumem a anar a visitar, per controlar el pas de les estacions en els ceps. La primera experiència de rural/urban sketching dels menuts de l’escola va tenir dues parts. Primer, van observar el terra. Veníen de trepitjar els terrossos de la vinya i van veure que la rambla era plena de camins i quadrats que van resseguir amb els ditets. Van veure que la calçada ja no era igual, que tenia pedretes. Amb guixos blancs, cadascú va fer una intervenció a la part de les rajoles. Van sortir camins curts i llargs, escales, quadrats i fins i tot taulells de tres en ratlla! La segona proposta va ser “endur-nos les rajoles a l’escola”, després dels primers “apa aquí!” o dels “com ho farem?”, els artistes van aprendre la tècnica d’ impressió frottage i mica en mica les obres d’art van anar prenent forma. Tant és així que, efectivament, vam poder prendre les rajoles cap a la classe, i millorades! Perquè el resultat estava ple de colors. Que bonic seria que les voreres fossin tant vistoses!
Amb les sortides de rural/urban sketching, volem canviar la nostra mirada, per entendre una mica més la realitat que ens envolta i aprendre a estimar-la cada dia més.
Serem grans artistes!